مرسانامرسانا، تا این لحظه: 10 سال و 7 ماه و 25 روز سن داره
پيوند من و باباپيوند من و بابا، تا این لحظه: 15 سال و 5 ماه و 19 روز سن داره
آویناآوینا، تا این لحظه: 7 سال و 4 ماه و 4 روز سن داره

مرسانا و آوینا برای من یعنی زندگی، عشق و امید

غذاي كمكي

1392/6/2 8:00
نویسنده : زهره
173 بازدید
اشتراک گذاری

برای دادن زرده تخم مرغ به بچه ها روش های زیر را امتحان کنید:

• زرده تخم مرغ + شیر مادر: این مخلوط مقوی باب طبع بسیاری از شیرخواران است.
• زرده تخم مرغ + آب لیموی تازه: ویتامین سی موجود در لیمو به جذب آهن زرده تخم مرغ کمک می کند.
• زرده تخم مرغ + ماست: اگرچه کلیسم موجود در ماست مانع جذب آهن می شود ولی به عنوان یک راه حل موقتی می تواند مورد استفاده قرار گیرد. ماست ماده غذایی باب طبع کودکان است.
• زرده تخم مرغ + گوجه فرنگی رنده شده و پخته: ویتامین سی موجود در گوجه فرنگی به جذب آهن کمک می کند. گوجه فرنگی به نوبه خود سرشار از آنتی اکسیدانها است.
• زرده تخم مرغ + کلم بروکلی پخته + سیب زمینی پخته: هر دو مورد اخیر قبل از تخم مرغ وارد رژیم غذایی کودک شده اند و آشنا بودن طعمشان به خوشمزه و قابل قبول کردن محصول نهایی کمک می کند.


» ادامه مطلب :

بعد از یکسالگی سفیده هم به زرده اضافه می شود. گروهی از بچه ها با میانجیگری سفیده، با زرده تخم مرغ هم آشتی می کنند. ولی اگر فرزند شما مثل پسر من هنوز هم با تخم مرغ مشکل داشت روش های زیر را هم امتحان کنید.
• تخم مرغ آب پز رنده شده + گوجه فرنگی خام رنده شده: با رد شدن از سد یکسالگی گوجه فرنگی خام هم وارد لیست غذایی کودک شده است. خام آن ویتامین سی بیشتری دارد.
• نیمرو + کره + نان سبوس دار خورد و نرم شده
• املت لوبیا سبز: برای تهیه آن کافیست لوبیا سبز + فلفل سبز دلمه ای + گوجه فرنگی رنده شده + روغن مایع زیتون یا کانولا + پیاز رنده شده + رب گوجه فرنگی را بپزید و سپس تخم مرغ ها را در مرحله آخر اضافه نمایید و اجازه دهید خوب بپزد. غذای کودک شما آماده است. پسر من برای اولین بار بعد از ماه ها این غذای تخم مرغ دار را با میل و رغبت نوش جان کرد!
نکته مهم : برنج و ماکارانی یه کم شکم رو سفت می کنه ، بهتره همراش حتما از چیزای ملین مثل آلو یا گلابی استفاده کنی. برای دادن آلو هم میتونین اون رو توی سوپ نی نی خوشگلا بریزین و هم میتونین بعد از شستشو اون رو توی یه کمی آب بزارین بمونه تا حسابی نرم بشه و طعمش بره توی آب و بعدش آبش رو بدین نی نی گلاتون. هم اینکه قیصی رو همراه پوره هاشون میکس کنین و به جوجوهاتون بدین

بعد از پختن تخم‌مرغ، زرده سفت شده را از سفیده جدا کرده و روز اول به اندازه یک نخود از زرده تخم‌مرغ را برداشته با کمی شیر مادر یا آب جوشیده شده، نرم نموده و به شیرخوار می‌دهند.

هر روز صبح علاوه بر دادن فرنی یا حریره، مقدار زرده تخم‌مرغ به تدریج اضافه می‌شود تا ظرف ده روز به یک زرده کامل برسد. از آن به بعد، هر روز نصف زرده تخم‌مرغ به کودک داده می‌شود. در صورتی که رشد کودک کند باشد یا گوشت در برنامه غذایی او وجود نداشته و یا کودک به خوردن تخم‌مرغ مشتاق و به خوردن غذاهای دیگر اشتیاق زیادی نشان ندهد می‌توان هر روز یک زرده پخته شده تخم‌مرغ را همراه با فرنی یا حریره بادام یا پوره سبزی به کودک داد.

چنانچه کودک از خوردن زرده سفت شده تخم‌مرغ امتناع کند می‌توان آن را در سوپ وعده ظهر او رنده نمود یا زرده تخم‌مرغ پخته شده را در مقدار کمی شیر، رنده کرده و در کره یا روغن زیتون که داغ شده است ریخت و آنرا مرتب به هم زد.

تهیه زرده تخم‌مرغ به صورت نیمرو اشکالی ندارد به شرط این که زرده را اول کاملاً به هم بزنند و در روغنی که داغ شده است بریزند و تا زمانی که خود را می‌گیرد آنرا به هم بزنند.

دادن زرده تخم‌مرغ به شیرخوار به صورت عسلی توصیه نمی‌‌شود

. توجه:

تخم‌مرغ را پس از شستن باید در یک قابلمه کوچک و در آب معمولی قرار داد به طوری که آب روی آن را بپوشاند سپس روی اجاق گذاشت. پس از به جوش آمدن آب، بهتر است جوشیدن به مدت 15 دقیقه دیگر ادامه یابد تا زرده تخم‌مرغ کاملاً سفت شود و میکروب‌‌های بیماری زای آن از بین بروند.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)